2019 0115 01

1984. január 24. Steve Jobs bemutatja az Apple Macintosh személyi számítógépet.



35 éve, 1984. január 24-én került kereskedelmi forgalomba az Egyesült Államokban az Apple Macintosh, az első olyan személyi számítógép, amelyet grafikus felhasználói felülettel láttak el, egérrel lehetett irányítani, valamint előre telepítették a szövegszerkesztő és a rajzolóprogramot. Az  MTVA Sajtó- és Fotóarchívumának anyagából.

Az Apple Computer cég újdonságát a lehető legjobbkor (a piacra dobás előtt két nappal a legnézettebb tévés esemény), az amerikai futballbajnokság döntőjének szünetében sugárzott reklámfilm harangozta be, amelyet Orwell regénye ihletett: egy hősnő és az Apple Macintosh menti meg az emberiséget a Nagy (IBM) Testvértől, így "1984 nem lesz olyan, mint az 1984"Az egyperces kisfilmet Steve Jobs, az Apple vezérigazgatója által vezényelt teátrális bemutatón is levetítették. 



A termékmarketing bevezetésének legjelentősebb pontja az azóta reklámtörténeti 1984 lett. A céldátum miatt hamar olyan terv bontakozott ki, ami asszociált Orwell 1984-es regényével. Miután Jobsnak is megnyerte tetszését az ötlet, e témára építették fel a reklám cselekményét és mondanivalóját. A hatvan másodperces reklám forgatókönyvét Steve Hayden írta, Jobs felügyelte, de ez az igazgatótanácsnak nem tetszett. Végül túl késő volt visszakozni, így 1984. január 22-én mutatták be Super Bowl alatt, és mindössze egyetlenegyszer.

A reklámot ekkor 96 millió ember látta és a siker elsöprő volt. Jobs így január 24-én megtartotta első - a később védjegyének számító - termékbemutatóját. Jobs, a Tűzszekerek című film zenéjének hangjai mellett egy táskából vette elő és kapcsolta be az új számítógépet. A közönséget elkápráztatták a képernyőn megjelenő látványos grafikák, a hangulat akkor hágott tetőfokára, amikor a Macintosh "megszólalt", s e szavakkal köszöntötte a résztvevőket: "Helló, Macintosh vagyok… Szeretnék megosztani Önökkel egy alapszabályt, amelyet akkor fogalmaztam meg, amikor először találkoztam egy IBM-féle nagy vassal. Soha ne bízzanak meg egy olyan számítógépben, amelyet nem tudnak felemelni!"

Az Apple 1983-ban megjelent Lisa elnevezésű gépe már rendelkezett grafikus megjelenítővel, de ára miatt (12 ezer dollár) az átlagfogyasztó még az Egyesült Államokban sem engedhette meg magának. A Macintosh már olcsóbb volt, 2 495 dollárért kínálták, és a monitorral egybeépített számítógépet elkapkodták a vásárlók, egyszerű használatának, stabilitásának és zseniális formatervezésének köszönhetően rajongótábora világszerte nőtt.

A Macintosh tervezését, megépítését az Apple társalapító vezérigazgatójának, az innovatív Steve Jobsnak (2011-ben elhunyt) tulajdonítják, de valójában csapatmunkában - igaz, az ő irányításával - készült, Jef Raskin, az Apple minőségbiztosítási felelőse, Dean Hovey tervezőmérnök és a hardvert kifejlesztő Brian Howard részvételével.



A szigorúan "házon belül" zajló munka folyamán a hardvert a szoftverhez, a szoftvert (elsősorban a MacOS operációs rendszert) a hardverhez optimalizálták. Raskin ötlete volt például, hogy ellátogassanak a Xerox PARC-hoz, ahol már több tapasztalattal rendelkeztek a grafikus felhasználói felülettel kapcsolatban.

Egy bemutatón találkoztak először a számítógépes egérrel (kézi mutatóeszköz), és akkor döntötték el, hogy a Macintosht is ilyennel látják el. Hovey a prototípushoz szükséges alkatrészeket egy drogériában vásárolta meg, egy szappantartót az egértesthez, egy golyós dezodort a golyóhoz, melyet a csúszás ellen gumírozott anyaggal vont be. A golyós egerek még évtizedekig Hovey eredeti elképzelései alapján készültek.



Az ellentmondást nem tűrő, mindig a tökéletességre törekvő Jobs ragaszkodott a zárt rendszerű számítógéphez, mert úgy vélte: a funkcionalitás kárára megy, ha egy szoftver más számítógépen is futtatható, mint amire tervezték. Bár ez a filozófia kezdetben nem jelentett igazán jó piaci pozíciót, később ez tette különlegessé és egyedivé a Macintosh-termékeket.

1985-ben Steve Jobs összetűzésbe került a cég vezetőségével, és leköszönt posztjáról. Az Apple a kilencvenes évek elején komoly nehézségekkel került szembe, eladásai csökkentek, veszteségei hatalmasra duzzadtak, elsősorban az árakat letörő IBM, majd a Microsoft miatt. 1997-ben ismét Jobs vette át a vállalat irányítását, többek között profiltisztítást hajtott végre, valamint stratégiai megállapodást kötött a Microsofttal. 2001-ben piacra dobták a céget ismét felvirágoztató, Mac OS X-es és Windows operációs rendszerű számítógéphez egyaránt csatlakoztatható iPod hordozható (akkor még mp3-as) zenelejátszót, majd 2007-ben következett az elegáns iPhone mobiltelefon (óriás érintőképernyővel, kamerával, webböngészővel, zenelejátszóval), ami forradalmat jelentett az okostelefonok világában. 2010-ben pedig forgalomba került az iPad (Apple Tablet) táblagép is.



ADALÉK

Az üzletemberek zseninek tűnnek, mert jó a marketingjük. A zsenik balfasznak tűnnek, és névtelenül halnak meg egy elhagyott sarokban. Az ő munkájukból épül a világ. Respect. (aki nem ismerné: a Kernighan & Ritchie-féle C könyv egy kibaszott legenda, olyan, mintha Hammurapi Beatlest játszana a világ első Stradivari hegedűjén, az elveszett frigyláda tetején ülve.)

2019 0125 02

by trinity

Comments powered by CComment