Aggasztó jelenség van kialakulóban az információs sztrádán, képtelenség megállítani a valótlan híreket. A Facebook ráadásul olyan eszközt adott a csalók kezébe, ami emberi hülyeséggel párosulva borzasztóan veszélyes lehet. 



Modern világunk nagy problémája, hogy özönlenek a hírek, melynek fele ostobaság. Mark, a Cukkerstein-galaxis alapítója pedig képtelen felismerni, hogy a hírfolyamot szabályozó algoritmus szar. 

2018 0410 01

Talán a leggyakoribb álhír, ami fénysebességgel terjed a netsztrádán, az a közismert emberek halálhíre. Osztják is ész nélkül, a leghitványabb kamuoldalak pedig még emelik is a tétet: "A lájk itt a részvét jele" jellegű felszólításokkal.

Igen, vannak, akik tényleg megrendülnek, hogy "rész vétem a családnak" (most a különírás-egybeírás kérdéskörét nem ekézzük), közzé akarják tenni, hogy mások is osztozzanak a fájdalmas búcsúban.

2018 0303 11

Ugye vannak a lájkalkoholisták, meg aztán vannak a hiszékenyek, akik tényleg megrendülnek. Azért, mert egy webhelynek "origo" vagy hasonló címet adnak, közel sem biztos, hogy a médiacég a kezelője! Se szeri, se száma ezeknek a felületeknek, de minden egyes kattintással és megosztással támogatjátok a gyalázatos szennyoldalak fenntartását, ugyanis kőkemény pénzeket markolnak fel az üzemeltetők!



A módszer egyszerű, a hirdetési helyeket a portálra érkezők és/vagy a megosztások száma alapján árazzák be. Tehát, ha sok megdöbbentő tartalmat tesznek fel, arra boldogan özönlik a zombisereg, így a reklámhelyét már drágábban lehet értékesíteni. És az ember olyan, hogy bizonyos témákra heves érzelmekkel reagál, így gondolkodás nélkül kattint, majd sokszorosít. Az álhírek működtetői pedig pont ezeket az "érzelmi nyomógombokat" célozzák meg a cikkek kiagyalásakor, lásd ismert emberek halála.

2018 1109 01

Az Észbontó fészoldalt például egy családi-baráti társaság üzemelteti, a tudasfaja pont club netes pöcegödör mellett még több webes hulladékkal, illetve fizetett sokszorosítókkal: Álhír-szervezet. Sárga-piros template a jellemzőjük, ha ezt látod, aljas kamuoldalon vagy!

2018 1109 02

Ha halálhírt olvasol, lécci keress rá a Wikipédián, ott általában gyorsan frissítik a történéseket, illetve egy adott hír kapcsán érdemes a személyéhez köthető oldalakat is meglátogatni. Nini: Bumeráng.

2018 1109 03

Nézzük általánosságban az álhír-maffiát, mert ez már egy komoly iparág. Ha figyelmesen közlekedünk az online hírsztrádán, akkor látjuk, hogy hálózatokba rendeződnek, egymás anyagait sokszorosítják, tehát tudatosan építkeznek.

2018 0422 02

2018 0423 10

Ráadásul némely szennyoldalak egyre profibban néznek ki, mintha igazi hírportálok lennének... Hát persze nem azok, amit főleg onnan tudsz észrevenni, hogy nincs a honlapon impresszum.

Az elektronikus kereskedelmi törvény már 2008-tól előírja a weboldalon impresszum kötelező tartalmi elemeit, pl. szolgáltató neve, elérhetősége, székhelye, adószám, stb.

2018 0514 02

Ha jobban leásunk az interwebes pöcegödör mélyére, két nagy csoportot találunk: lájkprosti és félretájékoztatás portálok (vagy a kettő hibridje). A lájkvadászok a sok kattintással reklámbevételre gyúrnak, míg a félretájékoztatás oldalak főleg hamis propagandát terjesztenek (vagy éppen amire igény támad a megrendelőtől).



Nézzünk találomra egyet a Cukkerstein-galaxisból, gyűlöletkeltő álhírrel. (Közben ez már megoldódott, kinyírták a Dzsihádfigyelő fész-oldalát.)

 2018 0514 01

Weboldalukon nem található impresszum, beazonosíthatatlan, hogy ki áll mögötte. A "magunkról" legördülő menüben az viszont szerepel, hogy főként mely blogokból (!) vesznek át tartalmakat. Hát, az aztán "hiteles" hírforrás... Ja, és persze támogasd a felület működését némi zsével...

2018 0514 04

Nem beszélve egy weboldalhoz méltatlan sima gmail címről ... Érted! 

2018 0726 01

És a valóság, hogy a férfi és fia támadta meg először a kebabos vendéglátó egységnél az alkalmazottat, miután a tulajdonos megkérte őket, hogy távolítsák el az általuk behozott italt. A Gazet Van Antwerpen helyi médiajelentése más fényt vet az eseményre: "Mindkét férfi alkoholos befolyásoltság alatt italozott a kebabos teraszán, de a főnök jelezte nekik, hogy itt nem megengedett az alkohol, majd a tulajdonos el is vitte tőlük. A férfi fia azután állítólag nekirontott az egyik dolgozónak, majd többszörösen ütlegelte, aki aztán visszafejelt. A csetepaté hamar kialakult, többen is bekapcsolódtak, illetve nekiálltak székeket dobálni."



A propagandaoldalak célja, hogy ellenségképet gyártsanak, kételyt ébresszenek, a fejekbe alattomosan beférkőzve elültessenek bizonyos gondolatokat. Keményen tolják, hogy a mainstream média hazudik és elhallgat, bezzeg ők megírják a "valóságot"...

Sokadszorra a következő Asimov-idézet jut eszembe: "Politikai és kulturális életünket áthatja az anti-intellektualizmus, melyet a demokráciának az a téves felfogása táplál, hogy "az én tudatlanságom ugyanannyit ér, mint a te tudásod".

Persze a nagy szólásszabadságban ma már bármiről nyilatkozhat bárki, akármekkora hülyeséget mond, a szava ugyanannyit ér, mint az adott téma képzett és hiteles szakértőié. Sőt, még többet, mert a hülyeségre sajnos nagyobb a kereslet.



ADALÉK 1!

Ne engedd a webböngésződet álhíroldalakra!

2018 0512 01

Ha nehézséget okoz felismerni az álhíreket és álhíroldalakat, használd ezt a szűrőt! Ez az operációs rendszer egy beépített funkcióját használja ki, ezért nem szükséges hozzá szoftvert telepíteni. Ez a funkció megnéz egy listafájlt, és ha egy weboldal rajta van a listán, azt nem engedi megjeleníteni; mintha nem is létezne. Kattints ide: ÁLHÍRSZŰRŐ

ADALÉK 2!

A szemfényvesztő oldalak listája, melyek kihasználják az emberi hiszékenységét. A tudatlanság kulcsfontosságú tényező működésükben. Nem hülyék ők, csak védtelenek a tájékoztatás tudományával szemben. Fontos, hogy az összeállítás nem teljes, folyamatosan frissítjük: Dübörög a lájkgyár!

A lájk a cikk végén a világvége jele, mert belefulladunk az álhírekbe!



by trinity

Comments powered by CComment